Lai apkarotu vardarbību ilgtermiņā, tieši darbs ar jauniešiem ir būtisks. Šim darbam ir jābūt sistemātiskam (regulāram, nomērāmam, uzraudzītam), visaptverošam (iesaistot gan jauniešus, gan viņu vecākus un citus līdzcilvēkus) un balstītam uz starpinstitucionālo sadarbību (tas ir tad, kad NVO, valsts un pašvaldību institūcijas savstarpēji sadarbojas, sarunājas cita ar citu un dalās ar iespējām un resursiem). Diemžēl šobrīd darbs ar jauniešiem vardarbības prevencijas jomā pašvaldībās notiek ļoti neregulāri un kopiena (skola, pašvaldība u.c.) bieži atmostas vien tad, kad vardarbība jau ir uzņēmusi apgriezienus. Gluži tāpat kā Jēkabpils gadījumā. Trūkst gan zināšanu, gan resursu (tai skaitā – finanšu), lai veidotu jēgpilnas vardarbības prevencijas programmas.
KLIK no notikuma vietas ⟩ Kā Jēkabpils slepkava nonāca līdz noziegumam“Viņai bija “nolaidušās rokas”, teica, ka ir sajūta: policijā par viņas iesniegumiem ņirdz.” Tā saka sievietes, kuru viņas bijušais dzī...klik.tvnet.lv
Kāpēc tieši pašvaldība? Pašvaldība ir tā, kas pārzina (vai vismaz – tai būtu jāpārzina) savus resursus (vai to trūkumu), iespējas un vajadzības. Savus speciālistus un savus jauniešus. Līdz ar to pašvaldība ir centrālais spēlētājs tajā, lai tiktu nodrošināts kvalitatīvs jaunatnes darbs vardarbības izskaušanai un līdzatbildīgas kopienas radīšanai. Runājot ar jaunatnes darbiniekiem, bieži izskan viedoklis, ka vai nu pašvaldībai nav naudas darbam ar jauniešiem, vai arī jaunatnes darbiniekiem trūkst zināšanu, kā šīs vardarbības tēmas vispār adresēt. Visbiežāk tie ir abi no minētajiem.
Darbs ar jauniešu grupām vardarbības mazināšanai un veselīgu attiecību veicināšanai
Atbildot gan uz jauniešu, gan jaunatnes darbinieku vajadzību pēc rīkiem un metodēm, Centrs MARTA 2018.gadā izstrādāja kultūrspecifisku metodoloģiju darbā ar jauniešu grupām. Metodoloģija tapa trīs gadu garumā, sadarbojoties ar pusaudžiem no visas Latvijas. Līdz ar to tā sevī ietver tēmas, kas būtiskas jaunietim vecumā no 12 līdz 18 gadiem (piemēram, vardarbības veidi un to atpazīšana. Aculiecinieka efekts; dzimumu līdztiesība un dzimtes stereotipi; veselīgu attiecību veidošana un neveselīgu attiecību pazīmju atpazīšana; emociju vadīšana un to saistība ar stereotipiem un sabiedrības normām; mobinga prevencija; cilvēktirdzniecības riski un kā sevi pasargāt, kā arī seksualitāte un piekrišanas (jeb angliski «consent») nozīme attiecībās). Jauniešu grupu metodoloģija ir tikusi pilotēta dažādās Latvijas vietās, kā arī Igaunijā, Lietuvā, Rumānijā, Spānijā, Bulgārijā un pat Tadžikistānā un Kirgizstānā. Divās pēdējās valstīs metodoloģijas iepazīstināšana palīdzēja mazināt piespiedu laulību skaitu agrīnā vecumā un veicināja meitenēm iespēju turpināt izglītību, paplašināt savas ekonomiskās iespējas. Metodoloģija tika izstrādāta par pašu piesaistītu finansējumu, kā arī tās pilotēšana minētajās vietās ir notikusi, pateicoties entuziastiem, kuri rakstīja projektus un finansējumu atrada.