Kā uzreiz saņemt palīdzību, ja kāds draud?
Jāzvana policijai pa tālruni: 110 vai 112.
Policija uzreiz var nošķirt varmāku.
Policija varmāku var aizsūtīt projām no mājām uz laiku līdz 8 diennaktīm.
Varmāka savāks savas mantas policijas klātbūtnē un atstās mājas.
Policija ziņos par izsaukumu vietējam sociālajam dienestam.
Kā saņemt pagaidu aizsardzību pret vardarbību?
Par pagaidu aizsardzību pret vardarbību var lemt tiesa.
Tiesā jāiesniedz pieteikums.
Pieteikumā var lūgt tiesu aizliegt varmākam:
- dzīvot kopā;
- tuvoties;
- sazināties u.c.
Pieteikumu var iesniegt bez maksas.
Tiesa pieņems lēmumu 1 līdz 20 dienu laikā.
Pieteikuma veidlapu un paskaidrojumus var atrast šeit: https://marta.lv/lv/marta-darbiba/vardarbiba/
Kur bez maksas saņemt juridisko palīdzību?
Vardarbībā cietušie juridisko palīdzību var saņemt bez maksas.
To piedāvā Juridiskās palīdzības administrācija.
Informāciju par bezmaksas juridisko palīdzību var atrast šeit: https://jpa.gov.lv/
Kā aizstāvēt bērnu intereses?
Bērniem nav jāredz vardarbība.
Jebkāda vardarbība bērnu klātbūtnē ir bērnu tiesību pārkāpums.
Bērnu tiesības aizstāv bāriņtiesa.
Bāriņtiesa pieņem lēmumu par bērnu dzīvesvietu un aprūpi pēc vecāku šķiršanās.
Bāriņtiesu kontaktus var atrast šeit: https://www.bti.gov.lv/lv/barintiesu-adreses
Kur saņemt informāciju un atbalstu?
Var zvanīt uz Cietušo atbalsta tālruni: 116006
Var meklēt informāciju un čatu šeit: www.cietusajiem.lv
Kā saņemt sociālās rehabilitācijas pakalpojumu?
https://www.lm.gov.lv/lv/socialas-rehabilitacijas-pakalpojuma-sniegsana-no-vardarbibas-cietusajiem-un-vardarbibu-veikusajiem-pilngadigajiem
Sociālo dienestu kontaktus var atrast šeit: http://www.bti.gov.lv/lat/noderigas_saites/pasvaldibu_socialie_dienesti/
Kādu palīdzību piedāvā nevalstiskās organizācijas?
Kā pazīt emocionālo vardarbību?*
Emocionālo vardarbību var pazīt pēc šādām pazīmēm:
Varmākas var draudēt:
- nodarīt pāri,
- atņemt bērnu,
- pamest ģimeni,
- izdarīt pašnāvību.
Varmāka šādi izlādē savas emocijas un visu aizmirst.
Upuris turpina dzīvot bailēs par atkārtotu vardarbību.
Baiļu sajūta attiecībās liecina par emocionālo vardarbību.
- likt upurim justies vainīgam par bērnu rīcību,
- draudēt atņemt bērnus,
- draudēt aizliegt tikties ar bērniem u.c.
* Avots: The Duluth Model https://www.theduluthmodel.org/wheels/
Kā pierādīt emocionālo vardarbību?
Emocionālo vardarbību ir grūti atklāt un pierādīt.
Emocionālu vardarbību nevar redzēt.
Reizēm vienai darbībai var būt atšķirīgas sekas.
Cilvēki ir dažādi.
Tāpēc daži emocionālu vardarbību uztver sāpīgāk par citiem.
Kas var palīdzēt pierādīt emocionālo vardarbību?
Par saviem novērojumiem var liecināt:
- radinieki,
- draugi,
- kolēģi,
- citi līdzcilvēki.
Ja viņi nav bijuši klāt, viņu liecību neuzskatīs par tiešu pierādījumu.
Tomēr arī šāda informācija var būt noderīga.
Tāpēc vajag pieminēt visus iespējamos lieciniekus.
Paša veikti audio un video ieraksti var noderēt.
Ierakstos varmākam jābūt skaidri redzamam.
Tomēr tiesa var neņemt vērā neskaidrus ierakstus.
Rakstiski izteiktus draudus vai pazemojumus pierādīt ir vieglāk.
Kā pierādījumu vardarbībai var izmantot izdruku vai ekrānšāviņu no:
- īsziņa telefonā,
- e-pasta,
- sarakstes sociālos tīklos,
- sarakstes dažādos čatos.
Policija, tiesa vai pats upuris var lūgt speciālistam izziņu par saņemto palīdzību.
Šī izziņa būs netiešs vardarbības pierādījums.
Izziņas var sniegt dažādi speciālisti un iestādes:
1) Ģimenes ārsts.
Ārsts var sagatavot izziņu, ja upuris viņam iepriekš lūdza psiholoģisko vai psihiatrisko palīdzību.
Ārsts par to veica ierakstu upura medicīniskajā kartiņā.
Tad viņš var sniegt izziņu policijai vai tiesai par ierakstu medicīniskajā kartiņā.
2) Sociālais dienests.
Dienests var sagatavot izziņu, ja upuris iepriekš lūdza palīdzību.
Sociālais dienests pierakstīja sūdzības un kādu palīdzību sniedza.
Tad dienests var sniegt izziņu policijai vai tiesai par sūdzību un sniegto palīdzību.
3) Nevalstiskā organizācija.
Nevalstiskā organizācija var sagatavot izziņu, ja upuris iepriekš lūdza palīdzību.
Nevalstiskā organizācija pierakstīja sūdzības un kādu palīdzību sniedza.
Tad organizācija var sniegt izziņu policijai vai tiesai par sūdzību un sniegto palīdzību.
Vietējais sociālais dienests upurim var piedāvāt psihologa palīdzību.
Tad dienests iedod upurim nosūtījumu pie psihologa.
Šādā gadījumā palīdzību var saņemt bez maksas.
Psihologi var veiktu psiholoģisko izpēti.
Izpēti veic klīniskie psihologi.
Izpēte ir dažāda veida jautājumi un testi.
Tie palīdz izvērtēt vardarbības pazīmes un sekas.
Tad klīniskais psihologs var sagatavot izziņu policijai vai tiesai par veikto izpēti.
Psihologi var sniegt konsultācijas.
Tad psihologs var sagatavot policijai vai tiesai pārskatu par konsultēšanu.
Kādi ir Eiropas Parlamenta vēlēšanu kandidātu uzskati par dzimumu līdztiesību Latvijā un Eiropas Savienībā? Kādas ir partiju prioritātes dzimumu līdztiesības politikas veidošanā? Ko domājam par aktualitātēm pasaulē un Latvijā? Kā politiskie procesi izskatās plašākās vēsturiskās un dzimumu lomu...
2024. gada 15. maijs Lasīt vairākŠodien, 8. martā, Sieviešu dienā Centrs MARTA sadarbībā ar Lietuvas Cilvēktiesību Centru un Nīderlandes Karalistes vēstniecību uzsāk kampaņu #ApturiVardarbību.Statistika atklāj satraucošu realitāti: saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldi, katra trešā (30,1 %) sieviete attiecībās...
2024. gada 7. marts Lasīt vairāk