Karstais informatīvais tālrunis
8000 2012

ZVANI BEZMAKSAS



Darba dienās no 10.00 - 18.00

Centrā Marta vari saņemt profesionālu palīdzību un atbalstu grūtās dzīves situācijās. Piedāvājam sociālā darbinieka, psihologa, psihoterapeita, jurista un citu speciālistu konsultācijas. Pieteikties, zvanot: 67378539 vai rakstot: centrs@marta.lv!



Atbalsti MARTU


58585

Fotoizstāde SIEVIETE .fAKTS un pirmā publiskā vīriešu saruna par feminismu Latvijā
29.05.2015


Foto: Jānis Deinats

Centrs MARTA 4. jūnijā plkst 17.00 Kaņepes Kultūra centrā uzsāk akciju SIEVIETE .fAKTS, prezentējot partnerībā ar Igauniju un Lielbritāniju veiktu pētījumu „Rekrutēšana cilvēku tirdzniecībai un sievietes tēls interneta vidē. Latvijas, Igaunijas un Lielbritānijas gadījums”, atklājot fotoizstādi un aicinot uz dinamisku argumentu apmaiņu Dieviete un mačo, feminisms un mediji, kurā diskutēs filozofs Vents Sīlis un DELFI galvenais redaktors Ingus Bērziņš, to vadīs zinātniece un uzņēmēja Olga Procevska.

Četri fotogrāfi: Aiga Rēdmane, Jānis Deinats, Kristaps Kalns un Mārtiņš Cīrulis savā ikdienas darbā piedalās mediju satura veidošanā, viņi fotogrāfē dažādas sievietes un apstiprina faktu, ka viņiem ir teju bezgalīgas manipulācijas iespējas, taču lēmumu par to, kāda izskatās sieviete medijos pieņem redaktors, pildot izdevēja pasūtījumu. Šai akcijai viņi cenšas notvert dažkārt nemanāmo robežu, kas vai nu piešķir, vai atņem sievietei vērtību. Kopīga ir idejas ievirze, taču izstādē redzamais būs privāts un personisks katra fotogrāfa redzējums, kas, iespējams, būs pretstatā un noteikti daudzveidīgs, tomēr panākot noteiktu kopsakarību.

Sieviete interneta medijos tiek uzskatīta par objektu, kas nodrošina izklaidi jeb ir atbilstošs izklaidei. Sieviete tiek konstruēta kā nenopietna, vieglprātīga, neprognozējama, aprobežota, lēmumus pieņemt nespējīga persona, .

Diskusijas par sievietes atainojumu mediju un publiskajā telpā ir aktuālas un pietiekami senas. To pamatā ir strīdīgais jautājums par sabiedrībā pieprasītā sievietes tēla tiražēšanu un, būsim godīgi, reālu tirgu un iespējami veiksmīgu sievietes pārdošanu.

Realitātē pat pašiem mediju satura veidotājiem nākas atzīt, ka sievietes tēls medijos tiešām ir pārāk seksualizēts, ka meitenes no ļoti agra vecuma izjūt spiedienu attiecībā uz viņu izskatu un seksuālo pievilcību.

Iebildumi par to, ka demokrātiskā un sekulārā sabiedrībā seksuālā brīvība un atvērtība ir akceptējama, ir vērā ņemami līdz brīdim, kad sievietes izskats un erotiskā pievilcība kļūst par noteicošo un iespējams pat vienīgo sievietes sociālās vērtības un pašvērtības apliecinājumu un rādītāju. Uz sieviešu un vīriešu sadaļām interneta portālos un dzimumprofilētajiem dzīvesstila žurnāliem ir iespējams skatīties gan no tradīcijas, gan vārda brīvības un viedokļu daudzveidības pozīcijām, gan uzlūkot tos kā dzimtes stereotipu kaldinātājus. Feministiska mediju kritika Latvijā ierasti tiek asociēta ar neapmierinātu sieviešu pārmetumiem, bet mediju redaktoru atbildība reducēta līdz sekošanai tautas interesēm.

Sievietēm interneta medijos piedēvētā tipiskā īpašība ir emocionalitāte, sievietes attēlojums kopā ar noteiktām emocijām nav izņēmums, bet norma. Par sievieti kā objektu liecina arī nozīmīgs īpatsvars rakstu, kuri pievēršas sievietes ārējam izskatam, veidojot sievietes tēlu, kas balstās uz tradicionālajām dzimtes lomām, uzsverot sievietes pasīvo lomu (‘atkarīga’) un sievietes ārējā izskata nozīmīgumu (‘seksuāla’).  Akcija SIEVIETE .fAKTS vasarā turpināsies arī Latvijas reģionos.


Kontaktinformācija: Gundega Tentere, projekta PR speciāliste, Tālr.67378539
www.marta.lv; #sieviete.fakts, Facebook: MARTA

Aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Komisijas programmas „Noziedzības prevencija un apkarošana” finansētā projekta DROŠĪBAS KOMPASS ietvaros
 

 




      Atpakaļ